Brandskyddssystem
Lastbilar
Vid en lastbilsbrand är det risk för förarens liv, själva lastbilen och värdefull last. Branden kan även leda till oönskat produktionsbortfall.
ENASTÅENDE EFFEKTIVT
Kyler minst dubbla tiden i jämförelse med andra godkända system*.
*Resultat av provningsmetoden SP4912
ALLTID REDO, DYGNET RUNT
Systemet är redo hela tiden. För utlösning och systemövervakning behövs ingen strömförsörjning.
LÅG TOTALKOSTNAD
Låg total ägandekostnad tack vare snabbt och enkelt underhåll.
INTERNATIONELLT NÄTVERK
Globalt distributörsnätverk och lokal närvaro. Vi erbjuder certifierad utbildning som möjliggör enkel installation direkt på fabrik.
problemet
FÖRHINDRA SKADOR PÅ LASTBILAR, MÄNNISKOR OCH OMGIVNINGEN
En brand i en lastbils motorrum kan få en rad förödande konsekvenser. Den kan innebära risk för förarens liv, risk att lastbilen går förlorad, samt oönskade driftstopp och till och med förlust av värdefullt gods som transporteras. Många lastbilar arbetar i miljöer där en brand kan innebära allvarliga risker för omgivningen och människor, till exempel i tunnlar eller i gruvor under jord. Ett annat fall är ett stort antal lastbilstransporter med farligt gods enligt ADR-S, där klasserna EX II, EX III och FL innebär enorma risker för omgivningen eftersom de kan leda till en BLEVE*.
*Explosion genom expanderande kokande vätska (Boiling liquid expanding vapor explosion)
Vår lösning
IDEALISK BRANDBEKÄMPNINGSTEKNIK FÖR LASTBILSMOTORER
Fogmaker tar säkerheten på allvar. Fogmaker brandskyddssystem med högtrycksvattendimma är en idealisk brandsläckningsteknik för lastbilsmotorer, eftersom den kommer att fungera helt oberoende av fordonets position horisontellt eller vertikalt och inte är beroende av någon strömförsörjning. Fogmaker högtrycksvattendimma erbjuder också en utrymningstid som är minst dubbelt så lång som för andra certifierade brandbekämpningssystem, med en överlägsen kyleffekt som minimerar risken för återantändning.
Den enstaka kolvackumulatorn med diametern 178 i ett innerfack utgör grunden i Fogmaker-systemet och bör hålla ett arbetstryck på 100–105 bar vid 20 °C.
Distributionssystemet består av distributionsslangar, rör, kopplingar och spraydysor. De fördelar släckvätskan från kolvackumulatorn till det brandskyddade området.
Detektorflaskan är huvudkomponenten i detekteringssystemet och det trycksatta detektionsröret. Vid varje årlig kontroll inspekteras denna flaska för att säkerställa korrekt tryck och funktion.
Brand- och felsignaler – fast signal betyder brandlarm! En larmsignal var 60:e sekund betyder fellarm. Det kan vara ett kabelbrott, trasig tryckvakt/signalmodul, läckage/lågt tryck osv.
Larmlampa – inbyggt i tillverkarens system, i Fogmakers larmpanel och/eller blixtljus som tillval.
panel and/or optional light strobe.
Manuell utlösare (tillval) – genom att montera en utlösare på detekteringslinjen kan Fogmaker-systemet även utlösas manuellt.
Så fungerar det
ENASTÅENDE TEKNIK FÖR KVÄVNING OCH NEDKYLNING
Högtrycksvattendimma har enastående god kvävnings- och nedkylningsförmåga. Systemet är alltid redo – för utlösning och systemövervakning behövs ingen strömförsörjning. Fogmaker har längre tömningstid än många konkurrerande system, något som är avgörande för att förhindra återantändning och driftstopp.
Fördelar
EN LITEN MEN VIKTIG INVESTERING
De flesta bränder i lastbilar startar i motorrummet. Här finns stora mängder med diesel och oljor – ofta under högt tryck – och en brand kan utvecklas snabbt och vara nästan omöjlig att kontrollera med en handsläckare. Fogmakers system håller både förare och fordon säkra, på ett miljövänligt sätt och med en låg livstidskostnad. Vårt beprövade system finns i tusentals lastbilar runtom världen.
Det är speciellt viktigt att skydda transporter med farligt gods – en eld i en lastbil som flyttar något brandfarligt eller explosivt kan få enorma konsekvenser. Fogmaker kväver en eld snabbt och den långa tömningstiden kyler ner området och minskar risken för återantändning.