Brandskyddssystem
Bussar
En brand i en bussmotor eller ett slutet utrymme kan bli förödande för både förare och passagerare och kan leda till oönskade driftstopp, trafikstockning på motorvägar och totalförstörelse av bussen.
Enastående effektivt
Utrymning kan ske säkert tack vare enastående kvävnings- och nedkylningsförmåga under längre tid.*
*Resultat av provningsmetoden SP4912
Låg totalkostnad
Låg totalkostnad med årliga inspektioner och service efter fem och tio år.
Internationellt nätverk
Globalt distributörsnätverk och lokal närvaro.
Alltid redo, dygnet runt
Systemet är alltid redo. Kräver ej elektricitet för övervakning eller aktivering.
Vår lösning
En överlägsen brandskyddsteknik som begränsar konsekvenserna
Fogmaker tar säkerheten på allvar. Brandskyddssystemet Fogmaker med högtrycksvattendimma är en överlägsen brandsläckningsteknik i en motor eller ett slutet utrymme och begränsar följderna av en bussbrand.
Kolvackumulatorn utgör grunden i Fogmaker-systemet och bör hålla ett arbetstryck på 100–105 bar vid 20 °C.
På olika bussar kan man identifiera olika risker. Fogmaker-systemet kan installeras för skydd av luftkonditioneringsdelar på taket eller pneumatiska komponenter i fronten.
Distributionssystemet består av distributionsslangar, rör, kopplingar och spraydysor. De fördelar släckvätskan från kolvackumulatorn till det brandskyddade området.
På olika bussar kan man identifiera olika risker. Fogmaker-systemet kan installeras för skydd av luftkonditioneringsdelar på taket eller pneumatiska komponenter i fronten.
Minibrandskyddssystem – ett separat system som kan installeras i utrymmen på högst 0,8 m³, i detta fall i en förvärmare.
Detektorflaskan är huvudkomponenten i detekteringssystemet och det trycksatta detektionsröret. Vid varje årlig kontroll inspekteras denna flaska för att säkerställa korrekt tryck och funktion.
Brand- och felsignaler – fast signal betyder brandlarm! En larmsignal var 60:e sekund betyder fellarm. Det kan vara ett kabelbrott, trasig tryckvakt/signalmodul, läckage/lågt tryck osv.
Så fungerar det
Enastående teknik för kvävning och nedkylning
Högtrycksvattendimma har enastående god kvävnings- och nedkylningsförmåga. Systemet är alltid redo – för utlösning och systemövervakning krävs ingen strömförsörjning. Fogmaker har längre tömningstid än många konkurrerande system, något som är avgörande för att förhindra återantändning och driftstopp. Samtidigt ger detta extremt värdefull extra tid för utrymning.
Fördelar
En liten men oerhört viktig investering
En investering i ett effektivt system med högtrycksvattendimma utgör en mycket liten del av den totala investeringen vid köp av nya bussar. I händelse av brand begränsas skadans omfattning tack vare systemets effektivitet, vilket ger låga reparationskostnader.
Över hela världen har olika organisationer kommit fram till att automatiserade brandbekämpningssystem i maskinrummet är en viktig brandsäkerhetsåtgärd. Dessutom ställer vissa försäkringsbolag och bussoperatörer krav på brandskyddssystem, och efterfrågan stiger, delvis på grund av ny lagstiftning enligt UN ECE R107.
Idag har cirka 50 europeiska länder undertecknat denna förordning, och det verkar som om länder utanför Europa är på väg att göra detsamma. I praktiken innebär R107 att varje ny buss för mer än 22 passagerare måste ha ett typgodkänt brandskyddssystem installerat i fordonet.
Systemet
FRÅN DET FÖRSTA TYPGODKÄNDA SYSTEMET TILL MARKNADSLEDARE
Fogmaker var det första brandbekämpningssystemet som typgodkändes enligt R107. Idag är Fogmaker det ledande brandbekämpningssystemet för bussar på den europeiska marknaden.
FÖRSTA GODKÄNDA BRANDBEKÄMPNINGSSYSTEM ENLIGT R107
Fogmaker är typgodkänd enligt den senaste internationella standarden för brandbekämpningssystem i bussar. Fogmaker var den första tillverkaren som genomförde de officiella testerna med lyckat resultat i oktober 2016. Fogmaker erbjuder även det första brandbekämpningssystemet med typgodkännande – UNECE-förordning 107, certifikat nr 06001 (2017-01-18).
Brandprovningsförfarandet följer fyra tester från SP-metoden 4912.
EGENSKAPER FÖR ETT FOGMAKERSYSTEM GODKÄNT ENLIGT R107*
*Beroende på riskbedömningen för varje specifik motor kommer mängden släckvätska och antalet dysor att ökas. Nedanstående värden är minimikravet för angiven bruttovolym i motorrummet.
- Bruttovolym i ”motorutrymmet”: 4 m³
- Volym släckvätska: 6,1 liter
- Antal dysor: 11 st.
- Typ av dysa: ”Ihålig konformad dysa” 1,2 l/min – Avstånd till bortersta dysan: 8 m
MER INFORMATION OM UNECE-FÖRORDNING 107
Lagstiftning för bättre brandskydd i bussar och turistbussar i Europa (47 avtalsslutande parter).
Ett fast installerat brandbekämpningssystem kommer att krävas från busstillverkarens för typgodkännande av fordonet.
Kravet på installation av brandbekämpningssystem gäller för fordonet.
Brandbekämpningssystem kan godkännas som ”komponent” genom provning i en definierad testanläggning eller installerat i ett visst motorrum.
R107 gäller för följande fordon med plats för över 22 passagerare:
- Klass I (stående passagerare)
- Klass II (sittande och stående passagerare, t.ex. stadsbussar)
- Klass III (sittande passagerare, t.ex. turistbussar)